جستجو

آشنایی با زنان مهم تاریخ آلمان

در بررسی نقش زنان در جهان امروز لازم است که از زنان مهم تاریخ آلمان به شکلی ویژه یاد کنیم. شاید به این دلیل که نخستین بار ایده روز جهانی زن به وسیله زنان آلمانی ارائه شده است. لوئیز زیتز فعال سیاسی اولین فردی بود که این پیشنهاد را مطرح کرد. اگرچه در آن دوره این ایده جدی گرفته نشد، ولی مدتی بعد و در ۱۹ مارس ۱۹۱۱ هزاران نفر در کشورهای اروپایی روز جهانی زن را جشن گرفتند. به همین دلیل جا دارد که با برخی از مهمترین زنان آلمان در تمام حوزه ها آشنا شویم. زنانی که نه تنها بر سرنوشت کشور خود تاثیر گذاشته اند، بلکه جهان را تغییر داده اند.

نگاهی به جایگاه زنان آلمانی در تاریخ این کشور

جایگاه زنان آلمانی در تاریخ این کشور در طول سال های متمادی تغییر کرده است. در این سال ها، به طور طبیعی هر گونه تغییر و تحول در جامعه و فرهنگ آلمان جایگاه و نقش زنان را تحت تاثیر قرار داده است.

زنان مهم تاریخ آلمان در قرون وسطی

زنان مهم تاریخ آلمان در قرون وسطی عموما ملکه ها و امپراتریس های اتونی بودند که قدرت زیادی داشتند. شاید قدرت آن ها در کنار مردان خاندان های پادشاهی چندان به چشم نمی آمد، ولی واقعیت این است که این زنان از نفوذ زیادی در حوزه های مذهبی، سیاسی، اقتصادی و… برخوردار بودند. به جز زنان منتسب به خانواده های سلطنتی، دیگر زنان مهم این دوران در اموری چون نویسندگی، شعر، موسیقی، پزشکی یا سیاست سررشته داشتند. بسیاری از آن ها از جایگاه معنوی برخوردار بوده و راهبه بودند.

زنان مهم تاریخ آلمان در قرن ۱۷ و ۱۸

در قرن ۱۷ و ۱۸، تغییر و تحول بیشتری در جایگاه زنان آلمانی ایجاد شد. فعالیت زنان در همه حوزه ها افزایش یافت و تلاش های بسیاری برای کاهش محدودیت های آنان در جامعه صورت گرفت. اگرچه همچنان موانع بسیاری بر سر راه زنان وجود داشت. اغلب آن ها همواره تحت کنترل و قیمومیت مردان زندگی می کردند. با این حال بودند زنانی که در تجارت، ادبیات، هنر، علم و سیاست استقلال داشتند.

تغییر جایگاه زنان آلمانی در قرن نوزدهم

در قرن نوزدهم رفته رفته از محدودیت های حضور اجتماعی زنان آلمانی کاسته شد. تغییرات اجتماعی، کاهش زاد و ولد، روند صنعتی شدن و ظهور فمینیسم هر یک به نوعی بر جایگاه زنان در جامعه آلمان تاثیر گذاشت.

قرن بیستم؛ شتاب تغییر و تحول در نقش زنان

با ورود به قرن بیستم روند تغییر در نقش زنان آلمانی در جامعه سرعت گرفت. آن ها پس از سال ها اجازه یافتند تا در دانشگاه تحصیل کنند، اگرچه پس از فارغ التحصیلی به سختی می توانستند در جایی استخدام شوند. آغاز این قرن با تسلط حزب نازی بر آلمان همراه بود. طبق آموزه های این حزب، فرزندآوری و مادری مهمترین نقش یک زن محسوب می شد، به همین دلیل محدودیت های زیادی برای زنان وجود داشت. با این حال در این دوران نیز شاهد ظهور زنان بزرگ و موفق هستیم.

قرن بیست و یکم؛ قرن حضور زنان آلمانی در عرصه سیاست

قرن بیستم قرنی مهم برای اصلاح جایگاه زنان آلمانی به شمار می رود. در انتهای این قرن قوانین متنوعی برای حمایت از حقوق زنان وضع شد و اقدامات بسیاری برای افزایش مشارکت آن ها در جامعه صورت گرفت. نتیجه این اقدامات موجب شد حضور زنان در حوزه های مختلف بیش از پیش افزایش پیدا کند، تا جایی که در آغاز قرن بیست و یکم، و در سال ۲۰۰۰ زنان نقش پررنگی در دولت آلمان ایفا می کردند. در ادامه این روند و در سال ۲۰۰۵ یک زن یعنی آنگلا مرکل به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب شد و به دلیل محبوبیت بالا تا چهار دوره این جایگاه را در اختیار گرفت.

معرفی اثرگذارترین زنان در تاریخ کشور آلمان

برای معرفی اثرگذارترین زنان در تاریخ کشور آلمان لازم است که نگاه دقیق تری به تاریخ این کشور داشته باشیم. آلمان به عنوان یک کشور اروپایی با قدمت زیاد، تاریخ پر فراز و نشیبی دارد. از عصر پادشاهان پروسی گرفته تا جنگ های جهانی اول و دوم، تسلط نازی ها، ویرانی پس از جنگ، گذر از بحران های متعدد و تبدیل شدن به کشوری پیشرفته همه تاریخ این کشور را تشکیل داده اند. در همه این دوران ها زنان نیز همچون مردان به شکل های مختلف در تعیین سرنوشت آلمان موثر بوده اند. زنانی که تحت عنوان سیاستمدار، فیلسوف، مبارز، دانشمند، فعال اجتماعی، نویسنده یا هنرمند به نوعی در شکل گیری آلمان امروز نقش داشته اند.

زنان مهم تاریخ آلمان در عرصه سیاست

نام کشور آلمان با سیاست عجین شده است. از کنشگری سیاسی آلمان در عرصه جهانی گرفته تا نظام سیاسی داخلی، همه نشان از اهمیت سیاست در این کشور دارد. بنابراین چندان عجیب نیست که بسیاری از زنان مهم تاریخ آلمان در زمره سیاستمداران جای گرفته اند.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ رزا لوکزامبورگ

رزا لوکزامبورگ

رزا لوکزامبورگ علاوه بر اینکه در میان زنان مهم تاریخ آلمان جای دارد، از جمله مشهورترین چهره های سوسیالیستی در سال های آغازین قرن بیستم به شمار می رود. او در سال ۱۸۷۰ در لهستان به دنیا آمد، ولی در ۲۸ سالگی مقیم آلمان گشت. لوکزامبورگ یکی از بنیانگذاران اصلی انجمن اسپارتاکوس در سال ۱۹۱۵ بود. این انجمن بعدها و در سال ۱۹۱۸ به حزب سوسیال دموکرات آلمان تبدیل شد.

در آن دوران، رزا همچون بسیاری از مردان و زنان آلمانی که عقاید و آرای سیاسی متفاوتی داشتند، با خطرات بسیاری مواجه بود. سرانجام و در طی مبارزات سال ۱۹۱۹ به اتهام پخش اعلامیه دستگیر شد. مدتی بعد او را به همراه چند تن دیگر از رهبران مطرح حزب کمونیست همچون لیبکنشت تیرباران کردند. از رزا لوکزامبورگ آثاری چند بر جای مانده است. مکتب لوکزامبورگیسم بر پایه عقاید و نظریات به جا مانده از او شکل گرفته است.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ سوفی شول

سوفی شول

سوفی شول یکی از زنان مهم تاریخ آلمان است که از شهرت و محبوبیت بالایی در این کشور برخوردار است. البته این مبارز انقلابی در کشورهای دیگر چندان معروف نیست، با این حال قطعاً او از تاثیرگذارترین زنانی است که در تاریخ آلمان از آنها یاد می شود.

سوفی شول در ۱۶ می ۱۹۲۱ در آلمان به دنیا آمد. او و خواهران و برادرانش از کودکی تحت تعالیم مارتین لوتر (رهبر مذهبی پروتستان) قرار داشتند. سوفی در دوران نوجوانی به لیگ دختران آلمانی پیوست. برادر او نیز به عضویت جنبش جوانان هیتلر درآمد. در حقیقت این خواهر و برادر در ابتدا حامی حزب ناسیونال سوسیالیست و طرفدار هیتلر بودند. گرایش سیاسی آن دو برای پدرشان به عنوان یک منتقد هیتلر بسیار نگران کننده بود. با این حال زیاد طول نکشید تا نگرانی او برطرف شود، زیرا هانس و سوفی به تدریج از عقاید خود فاصله گرفته و شروع به انتقاد از هیتلر کردند. پس از ورود سوفی و برادرش به دانشگاه مونیخ مخالفت های آن ها شکل جدی تری به خود گرفت. آن ها به همراه دوستانشان گروهی به نام رز سفید را تشکیل داده و اقدام به چاپ و پخش اعلامیه کردند.

گروه رز سفید در اعلامیه های متعدد، مردان و زنان آلمانی را به مقابله با رژیم نازی دعوت می کردند. این گروه در طول سال های فعالیت خود، شش جزوه منتشر نمودند. در نهایت و با انتشار آخرین جزوه در سال ۱۹۴۳ شناسایی و دستگیر شدند. پس از بازجویی و برگذاری دادگاهی نمایشی، اعضای گروه رز سفید به اعدام با گیوتین محکوم شدند. اکنون داستان های متعددی درباره لحظات پیش از اعدام سوفی شول نقل می شود که نشان از شجاعت او دارد. از این رو بسیاری او را به عنوان نمادی از شهامت و یکی از زنان مهم تاریخ آلمان می شناسند.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ اوا براون

اوا براون

در صحبت از زنان مهم تاریخ آلمان جا دارد که از زنان حامی نازی ها نیز نام ببریم. در میان این زنان اوا براون از شهرت بیشتری برخوردار است. او به مدت ۱۳ سال همسر غیررسمی آدولف هیتلر بود و تنها ۲۴ ساعت پیش از مرگ به صورت قانونی با او ازدواج کرد. اوا براون در ابتدای آشنایی با هیتلر به عنوان منشی و مدل در یک عکاسخانه در مونیخ کار می کرد. هیتلر که یکی از مشتریان همیشگی این عکاسخانه بود، بعد از مدتی از اوا خواست که با او زندگی کند. در آن زمان اوا تنها ۲۰ سال داشت، در حالی که هیتلر ۴۳ ساله بود. اوا پیشنهاد هیتلر را علیرغم مخالفت پدرش پذیرفت. در آن دوران هیتلر هنوز صدراعظم آلمان نبود و تنها رهبری حزب ناسیونال سوسیالیست آلمان را بر عهده داشت.

 

با اینکه اوا براون قطعا در زمره زنان مهم تاریخ آلمان در حوزه سیاست جای دارد، ولی عملاً نقش چندانی در سیاست آن روزهای آلمان نداشت. هیتلر هرگز او را وارد امور سیاسی نمی کرد و فقط برخی اوقات با او در مراسم های رسمی حاضر می شد. با این حال اوا با تمام وجود به هیتلر وفادار بود، به طوری که در زمان سقوط برلین با وجود عدم تمایل هیتلر اصرار داشت در کنار او بماند. آن دو در ۲۹ آوریل ۱۹۴۵ در یک پناهگاه زیرزمینی و در حضور چند تن از افراد وفادار به هیتلر به طور رسمی ازدواج کردند. فردای آن روز و با نزدیک شدن ارتش سرخ شوروی، اوا براون با سم و هیتلر با شلیک گلوله به زندگی خود پایان دادند. به این ترتیب نام اوا براون به عنوان تنها همسر رسمی هیتلر در تاریخ ماندگار شد.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ ماگدا گوبلز

ماگدا گوبلز

ماگدا گوبلز از دیگر زنان مهم تاریخ آلمان است که در دوران نازی ها زندگی می کرد. شهرت او عمدتا به روابط نزدیکش با هیتلر و برخورداری از عنوان بانوی اول رایش سوم برمی گردد. ماگدا همسر رسمی جوزف گوبلز وزیر تبلیغات آلمان نازی در بین سال های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵ بود. از آنجایی که هیتلر علاقه ای به ازدواج رسمی نداشت، ماگدا گوبلز به عنوان بانوی اول رایش سوم شناخته می شد. علاوه بر این ماگدا همچون همسرش نقش مهمی در تبلیغات و پروپاگاندای نازی ها ایفا می کرد.

ماگدا همچون بسیاری از زنان مهم تاریخ آلمان از روحیه ای مستقل و آزاد برخوردار بود. او پیش از ازدواج با جوزف گوبلز یک بار ازدواج کرده بود. بعد از طلاق و به واسطه نفقه ای که به ماگدا رسید، فرصتی برای او فراهم شد تا در جلسات و میهمانی های متعدد شرکت کند. او در یکی از جلسات حزب نازی، با جوزف آشنا شد. مدتی بعد آن دو با یکدیگر ازدواج کردند. جوزف مهارت عجیبی در سخنرانی های آتشین و گیرا داشت، به طوری که هیتلر او را به عنوان وزیر تبلیغات حکومت نازی انتخاب کرد. به این ترتیب ماگدا عنوان بانوی اول رایش سوم را از آن خود کرد. او همچنین با مشارکت فعالانه در امور اجتماعی و سیاسی توانست جایگاه خود را تثبیت کرده و به نفوذ قابل توجهی دست پیدا کند.

اما ماگدا گوبلز نیز به عنوان یکی از زنان آلمانی طرفدار نازی ها سرنوشت غم انگیزی داشت. در زمان سقوط برلین و پس از خودکشی هیتلر و اوا براون، او و همسرش نیز خودکشی کردند. آن ها ابتدا به شش فرزند خود سیانور خورانده و سپس به زندگی خود خاتمه دادند.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ هانا آرنت

هانا آرنت

هانا آرنت تاریخ نگار و فیلسوف آلمانی_آمریکایی از دیگر زنان بزرگ تاریخ آلمان است که در سال ۱۹۰۶ در شهر لیندن و در خانواده ای یهودی به دنیا آمد. او پس از پایان دبیرستان در ۱۸ سالگی شروع به تحصیل در رشته های فلسفه، الهیات و ادبیات یونان در دانشگاه ماربورگ کرد. پس از مدتی از تحصیل در این دانشگاه انصراف داد و وارد دانشگاه هایدلبرگ شد. هانا آرنت فعالیت های سیاسی خود را به صورت جدی از این دانشگاه آغاز کرد. به طوری که پس از مدتی به یکی از رهبران بانفوذ احزاب چپ بدل گشت. او اولین کتاب  خود را در سال ۱۹۲۹ در برلین منتشر کرد. آرنت در این کتاب نیز همچون سایر آثارش به مضامینی مثل اقتدارگرایی و تمامیت خواهی حکومت های مستبد پرداخته است.

هانا آرنت را می توانیم به عنوان یکی از زنان مهم تاریخ آلمان در حوزه اندیشه های سیاسی معرفی کنیم. به جز این، آرنت به دلیل پیشینه سیاسی خود در نقش یک مبارز انقلابی نیز مورد توجه است. او از زمان تسلط نازی ها بر آلمان همواره به دلیل یهودی بودن و نیز فعالیت های سیاسی اش در معرض خطر قرار داشت. از این رو چندی بعد به آمریکا مهاجرت کرد و به عنوان استاد دانشگاه در این کشور مشغول به کار شد. آرنت تا سال ها در دانشگاه های آمریکا به تدریس رشته تئوری سیاسی پرداخت. در این مدت از سوی چند کشور به دریافت دکترای افتخاری نائل گشت.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ آنگلا مرکل

آنگلا مرکل

بدون شک آنگلا مرکل در میان زنان مهم تاریخ آلمان از جایگاه ویژه ای برخوردار است. می توان گفت امروزه مرکل به عنوان نماد زنان موفق آلمانی شناخته می شود. حتی در دنیای سیاست بسیاری از افراد، کشور آلمان را با آنگلا مرکل می شناسند.

آنگلا مرکل در ۱۷ ژوئیه ۱۹۵۴، در آلمان غربی به دنیا آمد. در کودکی به همراه خانواده اش به آلمان شرقی مهاجرت کرد و در آن جا سکنی گزید. او که از ابتدا فیزیک را به عنوان رشته تحصیلی خود انتخاب کرده بود، در سال ۱۹۷۸ دیپلم خود را در این رشته از دانشگاه لایپزیگ دریافت کرد و چند سال بعد با مدرک دکترا در رشته شیمی کوانتوم فارغ التحصیل شد.

پس از اتحاد دوباره دو آلمان، مرکل به عضویت حزب دموکرات مسیحی درآمد و در اولین انتخابات به عنوان نماینده وارد پارلمان شد. مدتی بعد مسئولیت رهبری حزب خود را بر عهده گرفت و در سال ۲۰۰۵ به عنوان اولین صدراعظم زن تاریخ آلمان انتخاب شد. مرکل تا سه دوره بعد نیز این مسئولیت را بر عهده داشت. او در این مدت اقدامات بسیاری در جهت پیشرفت آلمان انجام داد.

بررسی اقدامات سیاسی مرکل نشان می دهد که او به درستی به عنوان یکی از زنان مهم تاریخ آلمان و جهان شناخته می شود. مرکل علاوه با غلبه بر بحران های اقتصادی که گریبان اروپا را گرفته بود، توانست با مشکلات ناشی از کرونا، برگزیت و بحران پناهجویان مقابله کند. مدرنیزه کردن آلمان، افزایش نقش زنان و جوانان در جامعه و برابری جنسیتی از دیگر سیاست هایی است که مرکل به آن ها توجه ویژه داشت.

آنگلا مرکل در دوران حیات سیاسی خود از جمله زنان مهم تاریخ آلمان و قدرتمندترین زنان جهان به شمار می رفت. بسیاری او را همرده سیاستمدار مطرحی چون هلموت کوهل (پدر اتحاد دو آلمان) می دانند.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ اورزولا فن درلاین

اورزولا فن درلاین

اورزولا فن درلاین یکی دیگر از زنان مهم تاریخ آلمان در حوزه سیاست است. او که در سال ۱۹۵۸ و در شهر بروکسل بلژیک به دنیا آمده، نخستین زنی است که سمت وزارت دفاع آلمان را بر عهده گرفته است. همچنین او عنوان اولین رئیس زن کمیسیون اروپا را در ۲۰۱۹ از آن خود کرده است.

اورزولا فن درلاین پیش از انتخاب به عنوان رئیس کمیسیون اروپا، سال ها با آنگلا مرکل همکاری داشت. به طوری که مرکل در سال ۲۰۰۵ او را به عنوان وزیر امور خانواده، سالمندان، زنان و جوانان برگزید. پس از چهار سال و در ۲۰۰۹، فن درلاین در کابینه مرکل وزارت کار و امور اجتماعی را عهده دار شد. در نهایت و در سال ۲۰۱۳ مرکل مسئولیت وزارت دفاع کشور آلمان را به او سپرد. این برای اولین بار بود که یک زن این مسئولیت را بر عهده می گرفت.

اورزولا فن درلاین را از این جهت می توانیم به عنوان یکی از زنان مهم تاریخ آلمان معرفی کنیم که عهده دار مناصبی بوده که تا پیش از آن تنها مردان بر عهده داشتند. البته قطعا تاثیر فعالیت های او بر پیشرفت آلمان را نیز نمی توان نادیده گرفت. تا جایی که پیش از انتصاب فون درلاین به ریاست کمیسیون اروپا، بسیاری عقیده داشتند بعد از مرکل او به عنوان صدراعظم آلمان انتخاب خواهد شد.

زنان مهم تاریخ آلمان در حوزه علم

برای معرفی اثرگذارترین زنان در تاریخ کشور آلمان باید از زنان فعال و پیشرو در حوزه علم نیز یاد کنیم. تعداد زنان مهم تاریخ کشور آلمان در عرصه علم و دانش بسیار است. برخی از این افراد شناخته شده ترند و برخی نیز چندان معروف نیستند. در ادامه با چند تن از مهمترین زنان در این زمینه آشنا می شویم.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ کارولین هرشل

کارولین هرشل

کارولین هرشل از جمله زنان مهم تاریخ آلمان در قرن ۱۸ و ۱۹ میلادی است. او را به عنوان منجم و ستاره شناس معروف که موفق به کشف هشت ستاره دنبال دار شده است می شناسند. کارولین در سال ۱۷۵۰ در شهر هانوور آلمان به دنیا آمد. در سال ۱۷۷۲ به همراه برادرش ویلیام به شهر بث در انگلستان نقل مکان کرد. در ابتدا قرار بود برای انجام کارهای خانه برادرش را همراهی کند، ولی زیاد طول نکشید تا به عنوان دستیار برادرش وارد تحقیقات ستاره شناسی شد.

کمک های کارولین تاثیر قابل توجهی بر موفقیت های ویلیام داشت. کارولین با دقت و نظم بسیار مشاهدات ویلیام را یادداشت می کرد. این تلاش و پشتکار به کشفیات بسیار و از آن جمله کشف هشت ستاره دنباله دار به وسیله کارولین منتج شد. حداقل پنج ستاره از این دنباله دارها برای اولین بار بود که رصد می شدند. کسب جایزه طلایی انجمن سلطنتی ستاره شناسی لندن، عضویت افتخاری انجمن سلطنتی نجوم، عضویت در آکادمی سلطنتی ایرلند و دریافت مدال طلای علم از پادشاه پروس برخی از افتخارات و دستاوردهای کارولین هرشل به شمار می رود.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ امی نوتر

امی نوتر

امی نوتر ریاضیدان بزرگ آلمانی در قرن ۱۹ و ۲۰ و یکی از زنان مهم تاریخ آلمان بود. دستاوردهای نوتر در زمینه فیزیک نظری و جبر به قدری اهمیت دارد که بسیاری او را به عنوان بزرگ ترین محقق زن ریاضیات مدرن می شناسند. نظریه او در فیزیک که درباره رابطه قانون پایستگی و تقارن تدوین شده با نام خودش به ثبت رسیده است. همچنین نظریات او در ریاضیات تاثیر مهمی بر جبر انتزاعی گذاشت.

امی نوتر در سال ۱۸۸۲ در ارلانگن واقع در باواریا به دنیا آمد. پدرش ریاضیدان مطرحی بود و نظریاتی در باب هندسه جبری داشت. امی نیز همچون پدرش از استعداد فوق العاده ای در ریاضیات برخوردار بود و به علوم ریاضی و فیزیک عشق می ورزید. به همین دلیل و علیرغم فشار و محدودیت هایی که از جانب حکومت و جامعه وجود داشت، تحصیلات خود را با پشتکار فراوان ادامه داد. ابتدا به دانشگاه ارلانگن رفت و با وجود مشکلات بسیار از این دانشگاه فارغ التحصیل شد. در این زمان به دلیل فعالیت های علمی اش، دشواری های حضور او در دانشگاه کاهش یافته بود. حتی او به امکان تدریس در دانشگاه دست پیدا کرد، اگرچه در این راه با مشکلات بسیاری مواجه بود.

با پایان جنگ جهانی اول امی نوتر مثل بسیاری از زنان آلمانی آزادی عمل بیشتری به دست آورد. او از فرصت پیش آمده تا جای امکان استفاده کرد. در آن زمان دانشگاه گوتینگن میزبان ریاضیدانان و فیزیکدانان بزرگ جهان بود. تدریس، مطالعه و بحث بخش مهمی از فعالیت های همیشگی امی را تشکیل می داد. البته بعد از مدتی و با قدرت گرفتن هیتلر ناچار به ترک دانشگاه شد. در نهایت امی نوتر برای ادامه فعالیت های علمی خود به آمریکا مهاجرت کرد و تا پایان عمر در این کشور به مطالعه و تدریس در زمینه ریاضی پرداخت.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ هرتا اسپونر

هرتا اسپونر

هرتا اسپونر شیمیدان و فیزیکدان و یکی از زنان مهم تاریخ آلمان در حوزه علوم دانشگاهی است. او در سال ۱۸۹۵ در نیسا واقع در لهستان که در آن دوران تحت امپراطوری آلمان قرار داشت به دنیا آمد و همان جا مدرک دیپلم خود را گرفت. سپس به دانشگاه رفت و در سال ۱۹۲۰ مدرک دکترای خود را دریافت کرد. او و چند نفر دیگر، از نخستین زنانی بودند که موفق به کسب مدرک دکترای فیزیک در آلمان شدند و امکان یافتند تا در دانشگاه های این کشور تدریس کنند. چند سال بعد هرتا از سوی دانشگاه کالیفرنیا بورسیه شد و به مدت یک سال در این دانشگاه به فعالیت های علمی و پژوهشی خود ادامه داد. او مقالات متعددی در نشریات معتبر علمی به چاپ رساند. همچنین به عنوان دانشیار فیزیک در این دانشگاه مشغول به کار شد.

هرتا با قدرت گرفتن نازی ها از سمت خود در دانشگاه برکنار شد. او با دعوت دانشگاه اسلو به آنجا نقل مکان کرد و تا سال ۱۹۶۶ به تدریس در این دانشگاه پرداخت. در نهایت و در سال ۱۹۶۶ با عنوان پروفسور به بازنشستگی رسید.

تلاش های علمی هرتا اسپونر موجب شده که او در میان زنان مهم تاریخ آلمان جای داشته باشد. تحقیقات متعدد در زمینه شیمی، فیزیک و مکانیک کوانتوم، همکاری با بسیاری از فیزیکدانان مطرح و راه اندازی آزمایشگاه طیف سنجی در دانشگاه دوک برخی از فعالیت های علمی هرتا اسپونر به شمار می رود.

زنان مهم تاریخ آلمان در عالم هنر

عرصه هنر هرگز خالی از حضور زنان نبوده است. در تاریخ کشور آلمان نیز زنان بسیاری وجود داشتند که در این عرصه فعالیت می کردند. در این بخش به زندگی دو تن از زنان مهم تاریخ آلمان در دنیای هنر می پردازیم.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ لنی ریفنشتال

لنی ریفنشتال

لنی ریفنشتال از دیگر زنان مهم تاریخ آلمان است که شهرت زیادی در عرصه هنر دارد. این فیلمساز برجسته که به عنوان مهمترین کارگردان زن قرن بیستم شناخته می شود، با نوآوری های خود تحولی شگرف در فیلمسازی ایجاد کرد. حتی با وجود اینکه در دستگاه تبلیغات حزب نازی کار می کرد، همچنان از او با نام فیلمسازی بزرگ یاد می شود.

لنی ریفنشتال فعالیت های هنری خود را در آغاز با رقص و بازیگری آغاز کرد. او پس از ایفای نقش در چند فیلم سینمایی، اولین فیلم خود را با عنوان نور آبی در سال ۱۹۳۲ منتشر نمود. این فیلم مورد توجه هیتلر قرار گرفت، به طوری که با تحسین از فیلم و نقش آفرینی لنی یاد کرد. پس از آن و به دلیل ارتباط نزدیک لنی با هیتلر و گوبلز وزیر تبلیغات حزب نازی، فعالیت های هنری او مورد پشتیبانی قرار گرفت.

اما مشهورترین فیلم لنی ریفنشتال، فیلم پیروزی اراده است که با هدف تبلیغات برای حزب نازی کارگردانی شده است. ساخت این فیلم در سال ۱۹۳۴ شهرت و اعتباری جهانی برای لنی به همراه آورد. این اثر در کنار فیلم المپیا (۱۹۳۵)، نشان از نبوغ سرشار لنی دارد. تکنیک هایی که او در این فیلم ها مورد استفاده قرار داده، بسیاری از سینماگران را به تحسین واداشت. لنی ریفنشتال علیرغم ارتباط با رژیم نازی همواره به عنوان یکی از مهم ترین زنان آلمانی در تاریخ این کشور و جهان شناخته می شود. اگرچه او به فراخور زمان در دستگاه پروپاگاندای یک حکومت مستبد کار می کرد، ولی به دلیل خلاقیت و نوآوری های خود همچنان مورد توجه است.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ مارلن دیتریش

مارلن دیتریش

مارلن دیتریش بازیگر نام آشنای هالیوود در ۲۷ دسامبر سال ۱۹۰۱ در شهر برلین به دنیا آمد. او ابتدا به آموختن موسیقی روی آورد، ولی مدتی بعد موسیقی را به خاطر بازیگری کنار گذاشت. پس از آموزش های اولیه در مدرسه بازیگری ماکس راینهارت، در چند فیلم کوتاه به ایفای نقش پرداخت. در ۲۲ سالگی با یک سینماگر به نام رودولف سیبر ازدواج کرد و با کمک او در اولین فیلم مهم خود به صورت حرفه‌ ای نقش آفرینی کرد. شهرت دیتریش با بازی در فیلم فرشته آبی (۱۹۳۰) به اوج رسید. همزمان با اکران این فیلم بود که او به آمریکا نقل مکان کرد و در این کشور به ستاره ای بزرگ تبدیل شد.

جایگاه مارلن دیتریش در میان زنان مهم تاریخ آلمان از چند نظر قابل بررسی است. او بازیگری آلمانی بود که با ایفای نقشی خیره کننده در یک فیلم سینمایی به ستاره ای جهانی بدل شد. تصویر او به عنوان زنی اغواگر، سحرانگیز و خونسرد الهام بخش بسیاری از بازیگران زن سینمای آن دوران بود. گذشته از این نکته، دیتریش از نظر اجتماعی و سیاسی نیز جایگاه ویژه‌ ای داشت. او از مخالفان سرسخت هیتلر بود، به طوری که وقتی در سال های پایانی دهه ۳۰ میلادی، حزب نازی از مارلن خواست تا به آلمان برگردد نپذیرفت. علاوه بر این در طول جنگ جهانی دوم از متفقین حمایت کرد. این اقدامات موجب شد فیلم های دیتریش تا سال ها در سرزمین مادری اش در دسته فیلم های ممنوعه جای داشته باشد.

زنان مهم تاریخ آلمان در دنیای ادبیات با اینکه ادبیات آلمان غالباً با نام مردان شناخته می شود، ولی زنان آلمانی ادیب و شاعر نیز بسیارند. کشور آلمان عموماً از نظر ادبیات تاریخ غنی و پرباری دارد. در این میان شاید نویسندگان و شاعران مرد این سرزمین در دنیا شناخته شده تر باشند، ولی همواره زنان نیز در کنار این مردان در عرصه ادبیات فعال بوده اند.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ هیلگارد بینگنی

هیلگارد بینگنی

هیلگارد فون بینگن (۱۰۹۸_۱۱۷۹) یا هیلگارد بینگنی یکی از مهمترین و شناخته شده ترین زنان تاریخ آلمان است. او مانند بسیاری از فرهیختگان دوران خود در حوزه های مختلف تخصص داشت. او را اغلب به عنوان نویسنده، شاعر، فیلسوف، موسیقی دان، نقاش و عارف می شناسند.

هیلگارد بینگنی همچون بسیاری از زنان مهم تاریخ آلمان در قرون وسطی شخصیتی مذهبی و روحانی داشت. او راهبه ای تارک دنیا بود که زندگی خود را با اندیشه ورزی، ادبیات، فلسفه و هنر سپری می کرد. از هیلگارد بینگنی مطالب علمی و پزشکی، اشعار، سرودهای مذهبی و تابلوهای نقاشی نفیس به جا مانده که همه نشان از استعداد فراوان او دارد. گفته می شود اولین نمایشنامه اخلاقی به وسیله او نوشته شده است.

هیلگارد با تسلط بر اندیشه های فلسفی بسیاری از کلیشه های رایج دوران خویش را درهم شکست. کلیشه هایی که بر طبق آن ها زنان آلمانی ناتوان از فهم عمیق مسائل بودند و نمی توانستند مضامین فلسفی و عرفانی را همچون مردان درک کنند.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ آن فرانک

آن فرانک

اگرچه آن فرانک اغلب به عنوان نمادی از قربانیان یهودی جنایات نازی ها شناخته می شود، ولی در دسته زنان نویسنده آلمانی جای می گیرد. او با ثبت خاطرات روزمره از زندگی خود و خانواده اش در مخفیگاه، اثری تاثیرگذار و مهم به یادگار گذاشت. اثری که پس از مرگ آن فرانک منتشر شده و او را به شهرت رساند.

 

آن فرانک در ۱۲ ژوئن ۱۹۲۹ در فرانکفورت به دنیا آمد. او سال های بسیاری از عمر کوتاه خود را در آمستردام گذراند، زیرا خانواده اش برای در امان ماندن از دست نازی ها به هلند مهاجرت کرده بودند. وقتی آن به سیزده سالگی رسید، هلند به تصرف آلمان نازی درآمد. آن به ناچار به همراه خانواده اش در یک مخفیگاه(ساختمان اداری پدر آن) پنهان شد‌. زندگی آن ها در مخفیگاه به مدت دو سال ادامه پیدا کرد. در این مدت آن خاطرات خود را از وقایع روزانه می نوشت. او در کنار این خاطرات از افکار، احساسات، آرزوها و ترس های خود نیز سخن می گفت.

پس از مدتی مخفیگاه آن و خانواده اش شناسایی شد. آن نیز همچون بسیاری از زنان آلمانی_یهودی به اردوگاه فرستاده شد. در اردوگاه او و خواهرش بیمار شده و از دنیا رفتند. مدت ها بعد پدر آن، کتاب «خاطرات یک دختر جوان» را از روی دست نوشته های او تدوین و منتشر کرد. در حال حاضر این کتاب در زمره پرفروش ترین کتاب های جهان جای دارد.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ کریستا ولف

کریستا ولف

کریستا ولف نویسنده ای است که عمدتا او را به ادبیات آلمان شرقی منتسب می کنند. او صاحب آثار درخشانی است. آثاری که در زمره پر خواننده ترین کتاب های ادبی آلمان جای دارند. پس از فروپاشی دیوار برلین انتقادات زیادی به کریستا ولف وارد شد. تصویری که ولف از زندگی در آلمان شرقی ارائه می داد مورد پسند بسیاری از افراد نبود. همچنین آن ها انتظار داشتند ولف نظام استبدادی حاکم بر آلمان شرقی را تقبیح کرده و مورد انتقاد قرار دهد. با این حال، آثار ولف از نظر ادبی همواره مورد توجه بوده و خوانندگان بسیاری در سراسر جهان دارد.

سایر زنان مهم تاریخ آلمان

شناخت مهم ترین زنان آلمان در تمام حوزه ها کار ساده ای نیست. تقریبا در هر زمینه ای می توانیم شاهد حضور زنان موفق باشیم. با این حال می توانیم با برخی از مهمترین و تاثیرگذارترین این افراد آشنا شویم.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ برتا بنز

برتا بنز

برتا بنز همسر کارل بنز یکی از زنان آلمانی مطرح و بنام است که در برهه ای از زمان با اقدام جسورانه خود تاریخ ساز شد. او اولین کسی بود که پس از اختراع اتومبیل، مسافتی طولانی را با این وسیله پیمود. برتا سوار بر اتومبیل به همراه فرزندش، مسافتی ۱۰۶ کیلومتری را طی کرد. او ۱۲ ساعت در راه بود تا با حداکثر سرعت ۴۰ کیلومتر در ساعت از مانهایم به فورتسهایم برسد. این اقدام برتا به عنوان اتفاقی مهم در تاریخ ثبت شد و موجب شهرت بیش از پیش او و همسرش گشت.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ هانا رایچ

هانا رایچ

هانا رایچ از این نظر در جمع زنان مهم تاریخ آلمان جای دارد که نخستین خلبان زن در دنیاست که با گلایدر، بالگرد، هواپیمای جت و هواپیما (با نیروی راکت) از رشته کوه آلپ گذشت. همچنین رایچ اولین زنی بود که سوار بر بالن بر فراز کوه های آلپ پرواز کرد. او برای این منظور به مدت پنج ساعت و نیم مسافتی در حدود ۳۰۵ کیلومتر را طی کرد. نزدیک به چهل رکورد پرواز در زمینه مسافت و ارتفاع از جمله دستاوردهای رایچ به شمار می رود.

هانا رایچ مدتی خلبان آدولف هیتلر بود. او جایگاه مهمی در نیروی هوایی آلمان  داشت، به طوری که در همین دوران نشان صلیب آهنی درجه یک را دریافت کرد. ولی آن چه که باعث شهرت هانا رایچ شده، ماجرای فرودش در سنگر هیتلر است. در روزهای آخر جنگ جهانی دوم رایچ در زیر آتش سنگین شوروی، یکی از افسران نازی با نام فون گرایم را به نزد هیتلر برد. هیتلر فون گرایم را به عنوان فرمانده نیروی هوایی منصوب کرد و سپس به رایچ دستور داد تا او را از شهر خارج کند. در نهایت رایچ دستگیر و زندانی شد، ولی پس از آزادی همچنان به پرواز ادامه داد و رکوردهای جدیدی را در این زمینه ثبت کرد.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ زنان آوار

زنان آلمانی موسوم به زنان آوارزنان آلمانی موسوم به زنان آوار زنانی بودند که پس از جنگ جهانی دوم به بازسازی آلمان پرداختند‌. پس از پایان جنگ و کشته شدن بسیاری از مردان، عمده جمعیت باقیمانده آلمان را زنان تشکیل می دادند. به طوری که جمعیت زنان نزدیک به ۷ میلیون نفر بیشتر از مردان بود. این زنان تا ماه ها پس از پایان جنگ به آواربرداری و پاکسازی آوارها پرداختند. زنانی در سنین ۱۵ تا ۵۰ سال که برخی از آن ها به صورت داوطلبانه و برخی نیز به شکل قراردادی به بازسازی آلمان کمک می کردند. تلاش این زنان با نتایج بسیار مثبتی همراه بود، به طوری که پس از چند سال اقتصاد آلمان غربی به رشد قابل توجهی دست یافت.

زنان مهم تاریخ آلمان؛ استفی گراف

استفی گراف

استفی گراف به دلیل موفقیت های خود در ورزش تنیس، در دسته زنان آلمانی موفق و مشهور جای دارد. حتی به اعتقاد برخی از منتقدین ورزشی، او همچنان برترین تنیسور زن جهان است. در حقیقت استفی گراف افتخارات بسیاری دارد که منحصر به خود اوست. کسب ۴ مدال از المپیک، ۲۲ عنوان از رقابت های گرنداسلم و ۱۰۷ عنوان از سایر رقابت های تنیس از جمله افتخارات و دستاوردهای استفی گراف به شمار می رود.

منابع:

https://fidibo.com/blog/everything-about-angela-merkel/
https://en.wikipedia.org/wiki/History_of_women_in_Germany
https://www.thefamouspeople.com/germany-women.php
https://www.discoverwalks.com/blog/germany/top-10-most-famous-german-women/
https://germanculture.com.ua/famous-germans/german-power-women-that-have-changed-the-world/
https://per.euronews.com/2019/07/03/who-is-ursula-von-der-leyen-eu-commission-president-nominee
https://www.iranketab.ir/profile/2429-hannah-arendt
https://www.iranketab.ir/profile/30944-rosa-luxemburg
https://www.google.com/amp/s/faradeed.ir/fa/amp/news/93847
https://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D8%B1-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7-10/458356-%D9%86%D8%A7%DA%AF%D9%81%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D8%B4%D9%88%D9%82%D9%87-%D9%87%DB%8C%D8%AA%D9%84%D8%B1-%D8%B9%DA%A9%D8%B3
https://www.thefamouspeople.com/profiles/magda-goebbels-11535.php
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Hertha_Sponer
https://abadis.ir/fatofa/%D9%87%D8%B1%D8%B4%D9%84-%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86/
https://www.zoomit.ir/biography/338803-emmy-noether-biography/
https://ilacaptain.com/%D9%87%D8%A7%D9%86%D8%A7-%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DA%86-%D8%A7%D9%88%D9%84%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D9%84%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B2%D9%86-%D8%AC%D9%87%D8%A7%D9%86/
https://abadis.ir/fatofa/%D9%87%DB%8C%D9%84%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%DB%8C%D9%86%DA%AF%D9%86%DB%8C/
https://actic.ir/blog/steffi-graf/
https://www.khodrobank.com/reviews/27194/%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%A7-%D8%A8%D9%86%D8%B2%D8%8C-%D9%86%D8%AE%D8%B3%D8%AA%DB%8C%D9%86-%D8%B2%D9%86%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%A7%D8%B4%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%B3%D9%81%D8%B1-106-%DA%A9%DB%8C%D9%84%D9%88%D9%85%D8%AA%D8%B1%DB%8C-%D8%B1%D9%81%D8%AA
https://www.google.com/amp/s/faradeed.ir/fa/amp/news/92349
https://www.newslaw.net/%D8%A7%D8%AF%D8%A8%DB%8C%D8%A7%D8%AA-%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A2%D8%AB%D8%A7%D8%B1-10-%D9%86%D9%88%DB%8C%D8%B3%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A8%D8%B1%D8%AA%D8%B1-%D8%A2%D9%86.a278427
https://www.iranketab.ir/profile/2402-anne-frank
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D9%84%D9%86%DB%8C_%D8%B1%DB%8C%D9%81%D9%86%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D9%84
https://www.biography.com/.amp/actor/marlene-dietrich
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86_%D8%AF%D8%B1_%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86
https://fa.m.wikipedia.org/wiki/%D8%A2%D9%86%D9%87_%D9%81%D8%B1%D8%A7%D9%86%DA%A9

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

شانزده + هفده =

error: Content is protected !!
مشاوره در واتساپ